Ens trobem il·lusionats per la nova assemblea sectorial d’educació que tindrà lloc d’aquí una estona. L’èxit aclaparador de la primera sectorial va obrir les portes a l’esperança i a la unió d’esforços per a produir una transformació en el món educatiu.
Encara no són les cinc i els participants van arribant. Les Cotxeres de Sants s’omplen d’il·lusió. Entre el centenar de persones que volem RE-pensar el món educatiu, trobem mirades expectants, mirades de sorpresa, mirades d’impaciència. Algunes esperen un discurs, d’altres tenen moltes ganes de dir-hi la seva.
La dinàmica dels “Dos peus” és ben rebuda per tothom i ràpidament es constitueixen cinc grups de treball que comencen a compartir opinions, a debatre, a filosofar sobre cada eix temàtic.
Un primer grup intenta donar eines per a millorar la comunicació entre tot l’espectre educatiu interessat a participar en el procés. Re-pensen les connexions entre nosaltres, com fer xarxa amb totes les sectorials dels diferents territoris…no és un grup excessivament gran però durant aquestes dues hores han fet molta feina i fan molt bones propostes. S’han engrescat tant que han considerat oportú constituir una comissió encarregada de Comunicació. Aviat tindrem a la web del Procés Constituent una pestanya per a tots els temes d’Educació!
Als grups més amplis, amb 26 persones cadascun, els debats són igualment intensos. Els companys i companyes que RE-pensen el model educatiu i la xarxa pública-privada, han pautat els punts de la reflexió fent una primera anàlisi crítica de la situació actual, per a concloure discutint sobre “Què volem?” El grup veu la necessitat de continuar reflexionat sobre aquest eix.
El debat és enriquidor, però alhora complexa, quan parlem de metodologies i de currículum. Els dos grups de debat formats per compartir opinions respecte aquests dos blocs temàtics, valoren fonamental seguir-ne parlant per anar esmicolant-los. Alguns participants del l’eix metodològic consideren necessari l’acompanyament d’algun(s) expert(s) en el proper treball grupal.
La cinquena línia de discussió és la democràcia als centres educatius. El grup arrenca el debat amb presentacions de tots els participants, on cadascú exposa el perquè de la seva participació al Procés Constituent i en aquest eix. Dialoguen des de la participació igualitària, respectuosa i lliure, i generen vincles afectius teixint una cohesió de grup que s’ha d’enfortir en el treball intens que continuarem fent els propers mesos.
La sessió conclou més tard del previst per què el debat continua intensificant-se en els grups. La il·lusió inicial es manté, i navega per la sala la sensació de que junts estem construint una cosa molt gran.
Marta Ferrer Puente, Barcelona, 14 de setembre 2013